غیر فعال کردن بارگزاری اولیه
  • تنها نهاد مالی حامی تولیدات جامعه ی عشایری کشور
  • تنها نهاد مالی حامی تولیدات جامعه ی عشایری کشور

با تولید قراردادی ۳میلیون راس دام تولید گوشت قرمز توسط عشایر ۲۷هزار تن افزایش می‌یابد

با تولید قرادادی ۳میلیون راس دام عشایر تا پایان امسال، ۲۷هزار تن به تولید گوشت قرمز در کشور افزوده می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی صندوق عشایری به نقل از روابط عمومی سازمان امور عشایر ایران ، مدیرعامل اتحادیه عشایری دامداران متحرک ایرانیان گفت: با اجرای تولید قراردادی دام عشایر به دنبال حفظ دام مولد و ذخایر ژنتیک هستیم که منجر به افزایش ۵۰درصدی زایش دام شده و ۵.۵میلیون راس بره زایش شد که بخشی از نیاز جامعه را تامین می کند.

فضل خرم با بیان اینکه اجرای طرح تولید قراردادی دام موجب شده که عشایر دام مولد خود را حفظ کنند، افزود: طبق آخرین گزارش مرکز آمار ایران، در ۳ماهه اول امسال جمعیت دام سبک ۷۲میلیون راس است که ۵۲میلیون و ۷۹۰هزار راس آن گوسفند و بره و ۱۷میلیون راس آن بز و بزغاله است که نقطه امیدی در جامعه ایجاد کرده است.

وی با اشاره به اینکه عرضه دام عشایر از ۲۰ تیرماه آغاز شده، ابراز کرد: عرضه دام عشایر در مرداد و شهریور به پیک خود می رسد و پیش بینی می شود اگر سایر عوامل دخالت نکنند،  قیمت دام و گوشت قرمز کاهش می یابد.

خرم در خصوص آخرین جزئیات تولید قراردادی دام توسط عشایر، اظهار داشت: وزیر جهاد کشاورزی قرارداد دوم با عشایر مبتنی بر تولید قراردادی ۱.۵میلیون راس دام را صادر کرده و شرکت پشتیبانی امور دامنیز نامه استعلام مبنی بر تحویل نهاده دامی از محل ذخائر استراتژیک را برای وزیر فرستاده و پیش بینی می شود قرارداد تولید ۱.۵میلیون راس دام عشایر از اول مردادماه منعقد شود.

 تولید قراردادی دام عشایر باعث افزایش 15درصدی گوشت می شود

مدیرعامل اتحادیه عشایری دامداران متحرک ایرانیان با بیان اینکه با اجرای تولید قراردادی دام عشایر تا پایان سال جاری ۱۵درصد به تولید گوشت قرمز در کشور افزوده می شود، گفت: براساس پیش بینی ها با اجرای تولید قراردادی ۳میلیون راس دام، ۲۷هزار تن بر تولید گوشت قرمز توسط عشایر که در سنوات گذشته ۱۹۵هزار تن بود افزوده می شود که عدد قابل توجهی است.

وی ادامه داد: پیش بینی کرده ایم در یک برنامه ۵ساله و با اجرای تولید قراردادی ۶میلیون راس دام عشایر، ۶۰ تا ۷۰هزار تن به تولید گوشت قرمز کشور اضافه می شود و سهم تولید سالانه عشایر از ۲۵۰هزار تن نیز فراتر می رود.

خرم افزود: براین اساس اگر سایر بخش ها افزایش تولید نداشته باشند، تامین گوشت مورد نیاز کشور از طریق جامعه عشایری ۲۰ تا ۳۰درصد افزایش می یابد.

نگرانی بابت تامین گوشت قرمز کشور نداریم

مدیرعامل اتحادیه عشایری دامداران متحرک ایرانیان در پاسخ به این سوال که برای اجرای تولید قراردادی دام عشایر چه میزان اعتبار نیاز است، گفت: حدود ۳هزار میلیارد تومان برای تولید قراردادی ۳میلیون راس دام عشایر اعتبار نیاز است که ۱۵۰۰میلیارد تومان آن باید در زمان انعقاد قرارداد پرداخت شود.

وی افزود: با نهاده مدت داری که دولت در اختیار ما قرار می دهد، منابع را تامین می کنیم و چنانچه این کار انجام نشود با معرفی به بانک کشاورزی، از محل اعتبارات تکلیفی، تسهیلات ارزان قیمت در اختیار جامعه عشایری قرار می گیرد.

خرم با بیان اینکه دام عشایر با نرخ حاشیه بازار خریداری می شود، گفت: به دلیل افزایش تولید و عرضه در برابر تقاضا، بازار به تعادل می رسد و تنها زمانی قیمت افزایش می یابد که تقاضا نسبت به عرضه بیشتر باشد و خوشبختانه در شرایط کنونی نگرانی بابت تامین گوشت قرمز در کشور نداریم.

    هیچ نظری برای نمایش وجود ندارد

ارسال نظر