غیر فعال کردن بارگزاری اولیه
  • تنها نهاد مالی حامی تولیدات جامعه ی عشایری کشور
  • تنها نهاد مالی حامی تولیدات جامعه ی عشایری کشور

امسال 13 هزار میلیارد ریال تسهیلات کم بهره به عشایر اختصاص یافته است

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان امور عشایر ایران :

در بودجه امسال ۱۳هزار میلیارد ریال تسهیلات کم بهره به عشایر اختصاص یافته که به مرور پرداخت می شود.

 به گزارش روابط عمومی صندوق عشایری به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان امور عشایر ایران به نقل از خبرگزاری ایرنا، سیاوش احمدی میرقائد پرداخت تسهیلات را از رویکردهای حمایتی دولت از جامعه عشایری عنوان کرد و اظهار داشت: در حوزه تسهیلات از ۲ محل اعتباری، شامل بند پ ماده ۵۲ قانون حمایت از تولید گوشت قرمز و ماده ۲ قانون بودجه، به عشایر تسهیلات پرداخت می شود.

وی ادامه داد: امسال سهم عشایر از اعتبارات ماده ۲ قانون بودجه، ۱۳هزار میلیارد ریال تسهیلات کم بهره است که به مرور پرداخت می شود.

احمدی میرقائد درخصوص تامین اعتبار برای توسعه زیرساخت ها در مناطق عشایری گفت: سال گذشته ۳۵هزار میلیارد ریال برای این جامعه اعتبار تصویب شد اما تنها ۱۵درصد آن تخصیص یافت که گلایه مندی عشایر را به دنبال داشت و تاحدودی خدمات رسانی به این جامعه با مشکلاتی مواجه شد.

وی افزود: بودجه پیش بینی شده حوزه عشایر در سال جاری ۱۲هزار میلیارد است که باز هم با نیازهای آنان فاصله قابل توجهی دارد و انتظار می رود در دولت چهاردهم با تخصیص ۱۰۰درصدی اعتبارات، زمینه توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز عشایر کشور فراهم شود ضمن اینکه توجه ویژه در بودجه ۱۴۰۴ از دیگر درخواست ها و انتظارات جامعه عشایری از دولت چهاردهم است.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان امور عشایر ایران گفت: جامعه عشایری ماده ۵۱ قانون برنامه هفتم توسعه مبنی بر ایجاد سازمان توسعه و عمران روستائی و امور عشایری و ادغام این سازمان را به ضرر خود می دانند که در نهایت منجر به فراموشی آنان می شود و از این موضوع خوشحال نیستند و معتمدان و بزرگان آنان تقاضا و انتظار تجدیدنظر در این موضوع را دارند.

وی با اشاره به اینکه این درخواست و گلایه جامعه عشایری به دولت و قوه مقننه منعکس شده و پیگیر بازنگری در آن هستیم، افزود: قرار گرفتن جامعه عشایری با جمعیت کم یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در کنار جامعه ۲۲میلیون نفری روستائی، به حاشیه رفتن عشایر را به خواهد داشت.

احمدی میرقائد ابراز داشت: نظر کارشناسی سازمان امور عشایر به عنوان متولی و حافظ و پشتیبان جامعه عشایر کشور، مخالفت با اجرای ماده ۵۱ قانون برنامه هفتم توسعه بود اما در تصمیمات نهایی تابع قانون است.

نقش جامعه عشایری در تامین امنیت غذایی کشور

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان امور عشایر ایران با اشاره به نقش جامعه عشایری در تامین امنیت غذایی کشور، اظهار داشت: عشایر ایران ۲۸درصد دام و ۳۸درصد از مراتع کشور را در اختیار دارند و ۲۵درصد گوشت قرمز کشور را تامین می کنند که از این جهت دارای جایگاه ویژه ای در تامین امنیت غذایی کشور هستند.

وی یادآور شد: جامعه عشایری به دلیل حضور در مرزها و مناطق دور افتاده که معمولا دستگاه های امنیتی و انتظامی حضور کمتری دارند، نقش مهم پدافند غیرعاملی دارند.

احمدی میرقائد با بیان اینکه عشایر از نظر فرهنگی و اجتماعی نیز دارای ویژگی های بسیار ارزشمندی هستند، افزود: با وجود این همه پتانسیلی که جامعه عشایری دارند، مشکلات نیز دارند که ضرورت دارد همه دستگاه ها به آن توجه کنند.

رفع مشکلات عشایر با همکاری تمام دستگاه های اجرایی

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان امور عشایر ایران با بیان اینکه بخشی از این مسائل از جمله تامین آب شرب، ترمیم و بازگشایی و احداث راه های عشایر توسط سازمان امور عشایر انجام می شود، گفت: رفع کامل مشکلات و چالش های جامعه عشایری در حوزه های مختلف نیازمند همکاری تمام و کمال دستگاه های اجرایی است و عمل به رسالت خود در قبال عشایر است.

وی ادامه داد: تحقق امکان تحصیل فرزندان عشایر، رسیدگی به امور بهداشت و درمان، تامین برق از طریق پنل های خورشیدی و تامین به هنگام سوخت از جمله نیازهای عشایر است که انتظار داریم از سوی دستگاه های مرتبط و متولی بیش از پیش توجه و تامین شود.

احمدی میرقائد بیان داشت: هرچند در سال های گذشته توجه به جامعه عشایری بیشتر شده اما متناسب با نیازهای آنان نیست و لازم است اقدامات بیشتری انجام شود.

تصویب اعتبار ۱۲ هزار میلیارد ریال برای عشایر

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان امور عشایر ایران درخصوص تامین اعتبار برای توسعه زیرساخت ها در مناطق عشایری گفت: سال گذشته ۳۵هزار میلیارد ریال برای این جامعه اعتبار تصویب شد اما تنها ۱۵درصد آن تخصیص یافت که گلایه مندی عشایر را به دنبال داشت و تا حدودی خدمات رسانی را با مشکلات مواجه کرد.

وی گفت: بودجه پیش بینی شده حوزه عشایر در سال جاری ۱۲هزار میلیارد است که باز هم با نیازهای عشایر فاصله قابل توجهی دارد و انتظار می رود دولت چهاردهم با تخصیص ۱۰۰درصدی این اعتبارات، زمینه توسعه بخشی از زیرساخت‌های مورد نیاز عشایر در کشور را فراهم کند و توجه ویژه در بودجه ۱۴۰۴ از دیگر درخواست ها و انتظارات عشایر کشور از دولت چهاردهم است.

احمدی میرقائد پرداخت تسهیلات را از دیگر رویکردهای حمایتی دولت از جامعه عشایری عنوان کرد و گفت: در حوزه تسهیلات از ۲ محل اعتباری شامل بند پ ماده ۵۲ قانون حمایت از تولید گوشت قرمز و ماده ۲ قانون بودجه، به عشایر تسهیلات پرداخت می شود که امسال سهم ماده ۲ قانون بودجه ۱۳هزار میلیارد ریال تسهیلاتی کم بهره است که به مرور پرداخت می شود.

    هیچ نظری برای نمایش وجود ندارد

ارسال نظر