غیر فعال کردن بارگزاری اولیه
  • تنها نهاد مالی حامی تولیدات جامعه ی عشایری کشور
  • تنها نهاد مالی حامی تولیدات جامعه ی عشایری کشور

مهم ترین اقدامات سازمان امور عشایر ایران در یک سال گذشته

روز ملی روستا و عشایر فرصتی است تا عملکرد یکساله سازمان امور عشایر ایران ورق بخورد و کارنامه این سازمان در اقدامات زیربنایی و روبنایی در معرض دید مخاطبان قرار گیرد.

به گزارش روابط عمومی صندوق عشایری به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، شایان نادری رئیس سازمان امور عشایر ایران در گفتگو با خبرنگار وزارت جهاد کشاورزی به مناسبت 15 مهر "روز ملی روستا و عشایر" از افتتاح 195 پروژه به مناسبت  این روز خبر داد و گفت: همزمان با 15 مهر "روز ملی روستا و عشایر" تعداد 195 طرح و پروژه در مناطق عشایری کشور با اعتبار و هزینه کرد 237 میلیارد تومان افتتاح و به بهره برداری می رسد و 29 هزار خانوار عشایری از مزایای آنها برخوردار می شوند.
 
وی با بیان اینکه طرح های چهارگانه برای تنوع بخشی به اشتغال و درآمد عشایر اجرا میشود، افزود: سازمان امور عشایر ایران در راستای توسعه کسب و کار و تنوع بخشی به اشتغال و درآمد جامعه عشایری، چهار طرح توسعه زنجیره تولید گوشت قرمز، توسعه کشت گیاهان داروئی، توسعه صنایع دستی و توسعه گردشگری در مناطق عشایری را در دست اجرا دارد. تولید قرادادی دام عشایر نیز از اقدامات و طرح های شاخص سازمان امور عشایر ایران در یک سال گذشته بوده است که همچنان ادامه دارد.
 
نادری با  تاکید بر اهمیت رونق تولید در مناطق عشایری، یادآور شد: باتوجه به اهمیت اجرای طرح زنجیره تولید گوشت قرمز در مناطق عشایری و از آنجا که زندگی عشایر وابسته به دام و دامداری است، یکی از برنامه های مهم این سازمان، اجرای طرح توسعه زنجیره تولید گوشت قرمز است که علی رغم وقوع خشکسالی های پیاپی در چند سال گذشته، حمایت های ویژه ای از سوی دولت، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان از جامعه عشایری به ویژه در توزیع نهاده دامی و تولید قراردادی دام بوده است.
به گفته رئیس سازمان عشایر ایران،  در یک سال گذشته یک چهارم گوشت قرمز مورد نیاز کشور، معادل 25درصد از گوشت تولیدی کشور را جامعه عشایری کشور تولید کرده است. همچنین جامعه عشایری همچنین موفق به تولید سه میلیون و 723هزار تن محصولات زراعی، 463هزار تن محصولات باغی، یک میلیون  514هزار مترمربع صنایع دستی و 397هزار تن شیر نیز شده است.
 
رئیس سازمان عشایر ایران با اشاره به  توزیع اقلام مورد نیاز جامعه عشایری، تصریح کرد: در یک سال گذشته بیش از 305هزار تن نهاده دامی در بین عشایر کشور توزیع شد. همچنین در راستای خدمات رسانی و تامین اقلام ضروری مورد نیاز جامعه عشایری، 716تن آرد، بیش از 20میلیون لیتر نفت، نزدیک به 10میلیون کیلوگرم گاز مایع با همکاری اتحادیه ها و تعاونی های عشایری کشور در مناطق عشایری توزیع شده است.
 
وی در بخش دیگری از صحبت های به اهمیت پرداخت تسهیلات با سود کمتر  به جامعه عشایری، یادآور شد: پرداخت 1600میلیارد تومان تسهیلات از محل اعتبارات بند ب تبصره 18 قانون بودجه، از دیگر خدمات به جامعه عشایری در یک سال گذشته بوده است.
وی ادامه داد: در این راستا تعداد 8722 طرح عشایری، موفق به دریافت 1060میلیارد تومان تسهیلات شدند که 2477 طرح ویژه زنان عشایری است. طرح هایی که سازمان امور عشایر ایران برای اجرای آنها به جامعه عشایری تسهیلات پرداخته کرده شامل 6831طرح در زمینه توسعه زنجیره تولید گوشت قرمز، 279طرح در زمینه توسعه کشت گیاهان داروئی، 1560طرح در زمینه توسعه صنایع دستی و 11طرح نیز در زمینه توسعه گردشگری عشایر است. علاوه بر این از محل اعتبارات بند ب ماده 52 قانون بودجه نیز 427میلیارد تومان تسهیلات به جامعه عشایری کشور پرداخت شده است.
 
نادری با بیان اینکه یکی از نیازهای اصلی در مناطق عشایری، تامین آب شرب انسان و دام است، گفت:  در برخی از مناطق این آب از طریق انتقال لوله تامین می شود و در برخی مناطق سخت گذر نیز آبرسانی به صورت سیار و با کامیون های تانکردار صورت می گیرد.
وی ادامه داد: در این راستا در یک سال گذشته به  156هزار خانوار عشایری در سراسر کشور آبرسانی سیار انجام شده است. همچنین در این مدت 198.2کیلومتر لوله کشی آب آشامیدنی، 179کیلومتر خط انتقال آب کشاورزی، 67.3لیتربرثانیه ایستگاه پمپاژ آب، 58حلقه حفر و تجهیز چاه، احداث 289کیلومتر راه، اجرای 37کیلومتر آسفالت راه، نگهداری 2600کیلومتر راه، 39.8کیلومتر شبکه برق فشار متوسط، و تسطیح و تجهیز چهار هکتار از اراضی کشاورزی در مناطق عشایری انجام شده است.

    هیچ نظری برای نمایش وجود ندارد

ارسال نظر