معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان امور عشایر ایران با تاکید بر تبدیل پست عشایری به تجارت دیجیتال محصولات، گفت: باید بهسمت اقتصاد دیجیتال و ارائه خدمات دیجیتال و سامانهای به عشایر حرکت کنیم.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان امور عشایر ایران، جاوید حیاتی در سالن کوچ در نشست بررسی عملکرد استانها در راهاندازی پست عشایری، بر ضرورت اختصاص کدپستی و تقویت زیرساختهای پستی در مناطق عشایری و آسیبشناسی و رفع مشکلات آن تاکید کرد.
وی اختصاص کدپستی به عشایر را مهمترین عامل برای اجرای پست عشایری دانست و تاکید کرد: در مرحله نخست تخصیص کدپستی براساس موقعیت جغرافیایی (UTM) محل استقرار عشایر در قشلاق و ییلاق بایستی صورت گیرد و با این کار، هویت مکانی عشایر تثبیت خواهد شد.
معاون سازمان امور عشایر ایران ابراز کرد: تا وقتی کدپستی به عشایر اختصاص نیابد انگیزهای برای مشارکت و استقبال از خدمات پستی وجود ندارد، چرا که مشخص نیست مرسوله های آنان به کجا ارسال می شود. همچنین جامعه عشایری برای دریافت سهمیه نفت سفید و گاز مایع نیازمند کدپستی است.
حیاتی ادامه داد: بنابراین برای ایجاد انگیزه و تسریع در روند کار، لازم است بر اساس UTM برای تکتک خانوارهای عشایری کدپستی درنظر گرفته شود.
معاون سازمان امور عشایر ایران یادآور شد: درحال حاضر عشایر در قشلاق هستند و تا پایان سال فرصت برای تخصیص کدپستی قشلاقی وجود دارد و سازمان امور عشایر ایران و ادارات استانی ما آمادگی لازم جهت هرگونه همکاری را دارند.
وی ارسال و دریافت مرسولهها را از اهداف فرعی تفاهمنامه سازمان امور عشایر با شرکت ملی پست ذکر کرد و با تاکید بر تسریع در راهاندازی دفاتر پست عشایری با استفاده از ظرفیت تعاونیهای عشایری، ابراز داشت: این تعاونیها پشتوانه مالی لازم برای تامین تجهیزات پست عشایری را دارند و هدف اصلی توسعه اقتصاد دیجیتال در حوزه جامعه عشایری است.
راهاندازی ۱۲ نمایندگی پست عشایری در استانهای پایلوت
مدیرکل مهندسی عملیات و امور پیمانکاران شرکت ملی پست در نشست بررسی نحوه اجرای پست عشایری با اشاره به انعقاد ۱۲ قرارداد برای ارائه خدمات پستی به عشایر در ۷ استان پایلوت، گفت: از زمان رونمایی از پست عشایری تاکنون تعداد ۶۰ مرسوله توسط پست دریافت و ارسال شده است.
مهدی شاهپوری با اشاره به اینکه باید فرهنگسازی در زمینه پست عشایری صورت بگیرد، افزود: باید زمینهای فراهم کنیم تا انگیزه فعالیت در پست عشایری افزایش یابد و کارکنان با انگیزه بیشتری کار کنند.
وی بیان داشت: با دیدگاه منفعت اقتصادی به پست عشایری نگاه نمیکنیم، بلکه ارائه خدمات به آنان باعث خرسندی و وظیفه حاکمیتی تلقی میشود.
مدیرکل مهندسی عملیات و امور پیمانکاران شرکت پست گفت: از زمان رونمایی پست عشایری تاکنون سیستان و بلوچستان عملکرد بهتری نسبت به شش استان پایلوت دیگر شامل خوزستان، کرمان، فارس و مازندران، خراسان رضوی و اردبیل داشته است.
شاهپوری با اشاره بهوجود ۴۰۷۵ کدپستی در مناطق عشایری، گفت: عشایر کهگیلویه و بویراحمد با ۱۰۹۸ بیشترین کدپستی را دارند و عشایر کردستان یک کدپستی، لرستان دو کد پستی و اردبیل سه کدپستی دارد.
این مسئول شرکت ملی پست ادامه داد: اگر صنایعدستی و فرآوردههای تولیدی عشایر وارد چرخه پست شوند، نتایج خوبی حاصل خواهد شد و ما نیز بدون محدودیت پایکار هستیم و به این موضوع اعتقاد داریم.
شاهپوری با اشاره به اینکه تعرفه پست عشایری دولتی است، خاطرنشان کرد؛ صد درصد تعرفههای خدمات پست عشایری براساس تعرفههای دولتی محاسبه و نمایندگیهای عشایری، نماینده شرکت پست خواهند بود.
وی گفت: هر قانونی که در دفاتر دولتی شرکت پست اجرا میشود عیناً در پست عشایری نیز صادق است.
مدیرکل مهندسی عملیات و امور پیمانکاران شرکت ملی پست از دریافت و ارسال ۶۰ مرسوله از زمان رونمایی از پست عشایری خبر داد و افزود: کمک میکنیم نمایندگیهای عشایری بهتر و سریعتر از نمایندگیهای شرکت پست فعالیتهای خود را انجام دهند.
هویت دیجیتال سیاهچادرها با کدپستی محقق میشود
مدیرکل جغرافیایی و اطلاعات مکانی شرکت ملی پست در نشست بررسی نحوه اجرای پست عشایری گفت: باید با کدپستی، به چادرهای عشایر هویت دیجیتال بدهیم تا تولیدات خود را با پست بفروشند.
محمد ناظری با اشاره به افتتاح پست عشایری در هفت استان بهصورت پایلوت، افزود: در بعضی از استانها پست عشایری در حد همان رونمایی باقی مانده است.
وی اظهار داشت: استان اردبیل در مقایسه با شش استان پایلوت دیگر در UTM محل استقرار چادرهای عشایر دقیقتر و عملکرد بهتری داشته و خطاهای استان فارس زیاد بوده و چند استان نیز فقط بر روی کاغذ UTM ارسال کردند.
ناظری تاکید کرد: هرچه زودتر بحث UTM انجام شود، کدپستی سریعتر در بستر سامانه به عشایر اختصاص داده میشود.